Blog

#AnakBaikRealGood

Nazmi Si Penyayang Binatang

30 Jun 2018 19:49:41

Yang istimewa dari si kecilku, Nazmi (4 tahun) adalah suka sekali menolong binatang yang sedang mengalami kesulitan. Dulu sewaktu masih usia 1 tahun aku masih ingat benar dia menangis sejadi-jadinya sewaktu melihat anak kucing yang sedang digigit induknya padahal sebenarnya itulah cara sang induk memindahkan anak-anaknya ke tempat yang lebih aman. Kisahnya terjadi beberapa waktu lalu ketika sepanjang malam setelah Nazmi tidur aku seperti mendengar suara anak kucing yang sedang mengeong-ngeong di jalan depan rumah. Berhubung jalan depan rumah masih banyak semak-semak dan gelap maka aku tidak berani keluar mencari dimana keberadaan si anak kucing itu.
Akhirnya pagi pun tiba dan suara anak kucing itupun lenyap. Aku menduga mungkin sudah ada yang mengambilnya atau pergi jauh. Kemudian aku dan Nazmi pergi ke warung buat berbelanja seperti biasa dan begitu pulang kami mendadak mendengar suara anak kucing itu lagi mengeong di balik pagar semak di pinggir jalan. Mendengar suara itu Nazmi kontan kebingungan mencari-cari kesana kemari darimana suara itu berasal. Kami pun sibuk menyibakkan semak-semak yang lebat mencari-cari sumber suaranya. Hingga akhirnya Nazmi pun menemukan seekor anak kucing hitam, kurus, kedinginan, dan kotor. Dipegangnya anak kucing itu tanpa rasa jijik sedikitpun. Dia pun kemudian memohon kepadaku untuk mengadopsinya. Sebenarnya di rumah sudah ada 3 ekor kucing dewasa besar-besar tetapi tak apalah ditambah satu ekor lagi. Aku hanya berharap semoga kucing-kucing besar itu tidak memusuhinya.
Kucing itu pun kemudian Nazmi bawa pulang. Di dapur dia beri makan dan benar sepertinya sudah lama sekali si anak kucing tidak makan. Dia makan dengan sangat lahap hingga perutnya gembul dan langsung tidur nyenyak sekali. Begitu bangun si anak kucing makan dan tidur lagi. Syukurlah kucing-kucing besar di rumah menyambut kehadiran si kucing ini dengan baik. Setiap hari Nazmi rutin memberi mereka semua makan. Kini tiga bulan telah berlalu dan anak kucing itu sudah tumbuh besar dan sangat penurut kepada Nazmi. Bulunya halus mengkilat dan badannya gemuk. Kucing itu kemudian Nazmi beri nama Sireng atau si Hitam. Kini Sireng menjadi teman bermain akrab Nazmi setiap hari.

Reaksimu Tentang Blog diatas ?

Penulis Blog

rini khumayroh

Blog Lainnya